ULiA
De inspirerende innovatie van Mario Matthys werd bekroond met 8 awards en 3 nominaties. Als Architect en Ruimtelijk planner was hij ooit pionier bij de inzet van CAD, GIS, 3D-GIS, BIM, 3D-scanning, eXtended Reality (XR=VR+AR+MR) in 3D/4D-citymodeling. De inzet van Game Engines in functie van het interactief geanimeerd beleven van (geo)Digital Twins hoort daar bij. Op basis van deze innovatie werkt hij in zijn vrije tijd eind dit jaar een joint PhD af in Geografie (UGent) en Interdisciplinary Urban Studies (VUB) met als focus een "Animated Spatial Time Machine". Naast het reconstrueren van het verleden met bovenstaande technologie is vooral ook de toekomstige inrichting van de Publieke Ruimte met behulp van XR en AI een speerpunt. In de fusie van XR en AI ziet hij in elk expertisedomein van onderzoek, ontwikkeling, beleid en communicatie nieuwe opportuniteiten. Zijn recent opgerichte startup "ULiA" die meteen het UGent spin-off label kreeg, helpt bij de verspreiding van deze innovatie.
Tijdens de Innovatiedag op 17 maart gaat Mario in op het verschil tussen VR en AR. Waar komt XR vandaan en wat betekent het?
Deze technologie zal in de nabije toekomst grenzen verleggen en voor extra dimensies zorgen. Tijdens een interactieve demo kan je op 17 maart proeven van AR én VR binnen een concrete toepassing: Hoe kan je een VR-bril of een AR-tablet gebruiken bij de inrichting van de publieke ruimte? Op welke manier maak je je eigen straat of plein veiliger en aangenamer?
De meerwaarde van deze technologie wordt uiteraard verder toegelicht; de interactieve demo’s zijn een bron van inspiratie voor andere toepassingen in bedrijfs-, onderzoeks-, onderwijs- en overheidscontext.
Meer info over ULiA: https://ulia.be/