MENU Menu
of
Jobportaal
Home / Jobportaal / Bedrijven / FOD WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG / Vacatures / Burgerlijk ingenieur - inspecteur procesveiligheid (m/v/x)

Burgerlijk ingenieur - inspecteur procesveiligheid (m/v/x)

Vaktechnisch - expert
Burgerlijk ingenieur (ir.)
Burgerlijk ingenieur architect (ir.)
Vaste job
Onbepaalde duur
Voltijds
Nederlands
Brussel
geen ervaring
Overheid

Functieomschrijving

Ben jij klaar voor een uitdagende rol waarin je zware ongevallen helpt voorkomen en de impact ervan helpt te minimaliseren door inspecties uit te voeren in bedrijven? Wil jij je samen met gedreven collega’s inzetten voor een betere toepassing van de welzijnswetgeving?

Als inspecteur procesveiligheid werk je voor een organisatie waarin je jouw expertise en ervaring kan opbouwen. Met jouw kennis kan je een waardevolle bijdrage leveren aan de veiligheid en het welzijn van werknemers in Sevesobedrijven. Kortom, een unieke kans om te groeien en te schitteren in een maatschappelijk relevante functie.

Je doet dit door inspecties uit te voeren in de Belgische Sevesobedrijven. Er zijn een 400-tal Sevesobedrijven in België, waarvan er circa 70% gelegen zijn in het Vlaams Gewest. Meer uitleg over de Seveso-regelgeving en de Seveso-bedrijven vind je op de website van de FOD WASO (https://werk.belgie.be/nl/themas/welzijn-op-het-werk/seveso-preventie-va...) en de federale portaalsite Seveso.be (https://www.seveso.be/nl).

Enerzijds inspecteer je of de bedrijven de nodige technische en organisatorische maatregelen getroffen hebben om zware ongevallen te voorkomen en de gevolgen ervan te beperken. Dit zijn inspecties naar procesveiligheid (Seveso-inspecties). Voor deze inspecties werk je nauw samen met de dienst Toezicht zware risicobedrijven van de Vlaamse milieu-inspectie.
Je maakt voor deze inspecties gebruik van de inspectie-instrumenten (vragenlijsten) die door de Afdeling van het toezicht op de chemische risico’s (ACR) werden ontwikkeld of van een specifieke vragenlijst die je op maat van het bedrijf hebt voorbereid (bijvoorbeeld op basis van het veiligheidsrapport).

Anderzijds inspecteer je de bedrijven om na te gaan of zij de welzijnswetgeving naleven. Hierbij doe je zelfstandig en op eigen initiatief inspecties, onderzoek je arbeidsongevallen en behandel je eventuele klachten.

Onderstaande taken zullen deel uitmaken van je functie:
• Je maakt tijdens het inspectiewerk afspraken met de bedrijven om de vastgestelde tekortkomingen te corrigeren en je volgt de uitvoering hiervan op. Na elke inspectie stel je een rapport op met de belangrijke vaststellingen, de tekortkomingen en de gemaakte afspraken. Waar nodig zal je ook repressief optreden en de naleving afdwingen met de handhavingsmiddelen waarover je als inspecteur beschikt.
• Je beoordeelt veiligheidsrapporten die de bedrijven indienen. Je gebruikt de informatie in de veiligheidsrapporten om inspecties voor te bereiden.
• Je stelt jaarlijks een planning op van de inspecties die je zal uitvoeren in de bedrijven die aan jouw sector zijn toegewezen.
• Je helpt mee om nieuwe inspectie-instrumenten te ontwikkelen of om bestaande inspectie-instrumenten te herzien.
• Je werkt mee aan korte publicaties waarin je de getrokken lessen uit interessante procesongevallen en -incidenten presenteert.
• Je verzekert enkele weken per jaar de telefonische permanentie van de dienst buiten de reguliere werkuren (passieve wachtdienst) via een (vrijwillige) beurtrol. Zo blijft de dienst bereikbaar voor melding van ernstige ongevallen.

Je krijgt in het eerste jaar als nieuwkomer een theoretische en praktische opleiding on-the-job. Zo kan je in een mum van tijd je draai vinden binnen een team van ervaren collega's.

Wil je je een beter beeld van de functie vormen? Bekijk dan de getuigenis van jouw toekomstige collega Niels (https://werkenvoor.be/nl/onze-medewerkers/niels-vangeel).

Meer info over de jobinhoud?
Peter Vansina
Hoofd Afdeling van het toezicht op de chemische risico's
FOD WASO
02/233.45.09
peter.vansina@werk.belgie.be
________________________________________
Meer info over de selectieprocedure?
Nele De Beer
Selectieverantwoordelijke
FOD WASO
02/233.47.27
hr@werk.belgie.be
________________________________________

Algemene vereisten

VEREIST DIPLOMA OP DE UITERSTE INSCHRIJVINGSDATUM:

Diploma van basisopleiding van de 2de cyclus van Burgerlijk ingenieur/ master in de ingenieurswetenschappen uitgereikt door een Belgische universiteit na tenminste 5 jaar studie.

Je kan ook deelnemen als je een vroeger behaald diploma hebt, dat gelijkgesteld wordt met één van de vermelde diploma’s.

Als je jouw diploma behaald hebt in een ander land dan België of in een andere taal dan het Nederlands, bekijk dan op onze website de opties voor deelname.

Solliciteer je voor een functie in een andere taal dan die van je diploma? Let dan goed op, want in sommige gevallen moet je aantonen dat je die taal beheerst door te slagen voor een taaltest! Schrijf je zo snel mogelijk in voor de vereiste test, want het behalen van een taalcertificaat is een voorwaarde voor de selectie. Controleer of dit op jou van toepassing is door de informatie over 'buitenlands diploma of diploma in een andere taal' te raadplegen.

Laad je diploma op in het gedeelte “cv” van je online account op werkenvoor.be op het moment van inschrijving. Doe je dit niet, dan kan je niet deelnemen aan de selectieprocedure.

De deelnemingsvoorwaarden voor de functie van burgerlijk ingenieur – inspecteur procesveiligheid werden vastgelegd in het Ministerieel besluit van 29 maart 2005 tot wijziging van het ministerieel besluit van 16 januari 2001 tot uitvoering van het samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, het Vlaams Gewest, het Waals Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betreffende de beheersing van de gevaren van zware ongevallen.

Ben je laatstejaarsstudent van het academiejaar 2024 -2025?

Dan kan je deelnemen aan de selectie onder voorbehoud. Laad je inschrijvingsbewijs met duidelijke vermelding van studiejaar, academiejaar en afstudeerrichting op in jouw online account.
Als je slaagt, kan je wel pas in dienst treden als je het vereiste diploma hebt behaald en je dit hebt opgeladen in jouw online account.

VEREISTE ERVARING
Er is geen ervaring vereist. In functie van je voorkennis wordt in de nodige opleiding voorzien.

Indien je ten laatste op de uiterste inschrijvingsdatum niet aan bovenstaande formele deelnemingsvoorwaarden voldoet, kan er met je kandidatuur geen rekening worden gehouden.

AANSTELLINGSVOORWAARDEN
Als je geslaagd bent voor deze selectie, moet je – om benoemd te worden – op de aanstellingsdatum:
• Belg zijn
• de burgerlijke en politieke rechten genieten
• een gedrag hebben dat in overeenstemming is met de eisen van de beoogde betrekking.

Aanbod en voordelen

STATUUT EN GRAAD
Je wordt aangeworven als attaché (niveau A2) met de bijhorende weddeschaal NA21.

LOON
Minimum aanvangswedde: € 53.848,51 (bruto jaarsalaris, reeds aangepast aan de huidige index, reglementaire toelagen niet inbegrepen, o.a. eindejaarspremie en vakantiegeld).

Via de salarissimulator (https://bosa.belgium.be/nl/themas/werken-bij-de-overheid/verloning-en-vo...) kan je je bruto- en nettoloon berekenen door een aantal vragen te beantwoorden.

Werkervaring binnen de overheidssector in België (federaal, gewesten, gemeenschappen, provincies, gemeenten,…) telt automatisch mee voor je geldelijke anciënniteit. Dit betekent dat de volledige periode ambtshalve wordt overgenomen. Enkel als uit de dienststaat blijkt dat er dienstonderbrekingen zijn geweest die niet gelijkgesteld zijn aan dienstanciënniteit, kan er een vermindering van de anciënniteit worden toegepast.

Wanneer je diensten gepresteerd hebt in de privésector of als zelfstandige kan hiermee rekening gehouden worden voor de geldelijke anciënniteit indien de verworven ervaring nuttig is voor de functie die je zal uitoefenen binnen de administratie. De ervaring moet een klaarblijkelijk voordeel verschaffen in termen van competentie voor de uitoefening van de functie. Opgelet: dit is geen recht, de beoordeling is de bevoegdheid van de voorzitter van het directiecomité of van zijn gemachtigde.

VERGOEDINGEN
Deze bedragen zijn vergoedingen en dus niet onderworpen aan persoonlijke sociale bijdragen, noch aan belastingen. De bedragen zijn reeds aangepast aan de index van 1/06/2024.
• Forfaitaire bureauvergoeding van 154,72 EUR netto per maand (de inspecteur moet thuis een bureau inrichten);
• Forfaitaire vergoeding voor internet en gebruik van een smartphone van 20 EUR netto per maand;
• Forfaitaire dagvergoeding (tussenkomst in de kosten voor een maaltijd) van 332,91 EUR netto per maand (bij voltijdse prestaties);

TOELAGEN
De bedragen zijn reeds aangepast aan de index van 1/06/2024.
• Toelage om bereikbaar en beschikbaar te zijn buiten de uren zonder de verplichting om zich te verplaatsen (passieve wachtdienst) van 42,46 EUR bruto per dag van maandag t.e.m. vrijdag (15u tot 24u) en 72,82 EUR bruto per dag op weekend en feestdagen. De passieve wachtdienst wordt ingevuld via (vrijwillige) beurtrol en dit enkele keren per jaar.
• Indien je uitzonderlijk prestaties verricht buiten het normale uurrooster dan krijg je daar bijkomend een toelage voor onregelmatige prestaties voor.

Dienstverplaatsingen
• gebeuren van en naar de woonplaats (tevens administratieve standplaats)
• voor de dienstverplaatsingen met eigen wagen ontvang je een kilometervergoeding aan 0,4293/km (huidig bedrag)
• dienstverplaatsingen met het openbaar vervoer (bijvoorbeeld naar kantoor) worden door de werkgever betaald

VOORDELEN
We bieden jou een boeiende job met impact op mens en maatschappij, met tal van voordelen:

VOORDELEN EIGEN AAN DE FUNCTIE
• Een smartphone, laptop, een draagbare printer en een voordelig gsm-abonnement voor privégebruik.
• Veiligheidskledij (helm, schoenen, laarzen, vest,…).
• Gratis aanvullende omniumpolis voor dienstverplaatsingen met je eigen wagen.
• Goede balans mogelijk tussen thuiswerk, inspectiewerk en werken op kantoor in Brussel.
• Werken van thuis uit is mogelijk op dagen dat je geen inspecties uitvoert of dat je niet op kantoor in Brussel moet zijn (vergaderingen, opleiding, afspraken, …).
• Uitgebreide initiële opleiding en begeleiding door een mentor (doorgaans ongeveer 1 jaar, in functie van voorkennis en ervaring).
• Mogelijkheid om zich te specialiseren in procesveiligheid (of bepaalde deeldomeinen ervan) door zelfstudie, inspectiewerk en externe opleidingen.

VOORDELEN ALS FEDERAAL AMBTENAAR
• Goede balans tussen werk en privé
o 26 dagen verlof en vrij tussen Kerst en Nieuwjaar
o kinderopvang tijdens de schoolvakantie
o dynamische personeelsvereniging (organiseert socioculturele, sportieve en recreatieve activiteiten)
• Talrijke ontwikkelingsmogelijkheden
o uitgebreid opleidings- en leeraanbod (te volgen tijdens de werkuren) (https://bosa.belgium.be/nl/themas/werken-bij-de-overheid/opleiding-en-on...)
o uitgebreide loopbaankansen (https://bosa.belgium.be/nl/publications/tool-federale-loopbaanpaden)
• Financiële voordelen
o mogelijkheid tot het krijgen van een tweetaligheidspremie
o voordelige hospitalisatieverzekering
o mogelijkheid om een fietsvergoeding te krijgen
o voordelen en interessante aanbiedingen via Benefits@Work
o allerlei sociale voordelen (o.a. geboortepremie/adoptiepremie, sinterklaascheque)
o bedrijfsrestaurant tegen democratische prijzen

Ontdek alle informatie (extra premies en toelagen, ...) en voordelen over werken bij de federale overheid op de website van BOSA (https://bosa.belgium.be/nl/themas/werken-bij-de-overheid/verloning-en-vo...).

Sollicitatieprocedure

STAP 1: SCREENING VAN DIPLOMA
Je wordt alleen toegelaten tot de selectie als je beschikt over het vereiste diploma. De screening hiervan gebeurt op basis van de op te laden documenten (zie ‘Deelnemingsvoorwaarden’) in jouw online account op de uiterste inschrijvingsdatum.

STAP 2: SPECIFIEKE SCREENING - INTERVIEW (+/- 85 minuten + 2u voorbereiding)
Het interview (https://werkenvoor.be/nl/solliciteren/selectietesten/testinhoud/interview) evalueert of je gedragsgerichte en technische competenties (zie rubriek ‘Competenties’) overeenkomen met de jobvereisten. Er worden ook vragen gesteld over je motivatie, je interesse en je voeling met het werkterrein.

Vóór het interview krijg je een gevalstudie (https://werkenvoor.be/nl/solliciteren/selectietesten/testinhoud/technisc...) en voldoende tijd om deze voor te bereiden. De gevalstudie wordt besproken tijdens je interview.

Je cv in je online account wordt gebruikt als bijkomende informatie voor het interview.

Je bent geslaagd als je ten minste 50 punten op 100 behaalt.

Deze proef zal plaatsvinden begin/midden januari 2025 (onder voorbehoud) in het hoofdkantoor van de FOD WASO (https://werk.belgie.be/nl/over-de-fod/toegang-tot-de-diensten/toegangspl...).

Via het postvak 'Mijn berichten en taken' in je online account van werkenvoor.be (https://b2c.workingfor.be/Account/Logon?returnUrl=%2f) kan je zelf online inschrijven voor de proef. Je kan alleen maar inschrijven als je geslaagd bent voor de vorige stap. Kies online uit de mogelijke testmomenten de dag en het uur om de test af te leggen. Je wacht best niet tot het laatste ogenblik om in te schrijven voor de test, want je loopt dan het risico dat er geen plaats meer is.

EINDRESULTAAT

Als je geslaagd bent?
De rangschikking van de geslaagden wordt opgesteld op basis van de resultaten van stap 2 (specifieke screening - interview). Als er geslaagden zijn met gelijke punten, krijgt de persoon met het hoogste aantal punten voor het gedeelte motivatie voorrang. Als er voor dit gedeelte personen met gelijke punten zijn, krijgt de persoon met het hoogst aantal punten voor het gedeelte adviseren voorrang. Als er voor dit gedeelte personen met gelijke punten zijn, wordt voor deze personen de rangschikking willekeurig bepaald.

Als je niet onmiddellijk aan de slag kan, kom je op een lijst terecht waaruit geput kan worden telkens er een plaats vrij is voor deze functie. Op basis van je rangschikking kan je ook contractuele functies aangeboden krijgen.

Hoelang blijft deze lijst geldig?
Er wordt een lijst met alle geslaagden opgesteld, die 1 jaar geldig blijft.

Bijkomende screening
Als deze of een andere organisatie een gelijkaardig profiel zoekt, kunnen zij hiervoor beroep doen op deze lijst. Afhankelijk van je resultaat word je uitgenodigd voor een bijkomende proef, die vaak bestaat uit een interview. Het is mogelijk dat er hierbij extra diploma- en/of ervaringsvoorwaarden gevraagd worden.

Voorrangsregels voor personen met een handicap
Naast deze lijst van geslaagden wordt een bijzondere lijst opgesteld (die 4 jaar geldig blijft) van de personen met een handicap die geslaagd zijn. Je wordt er enkel in opgenomen op jouw vraag en als je een attest hebt waardoor je erkend bent als 'persoon met een handicap. Meer informatie over voorrang voor personen met een handicap vind je op onze website.
Overheidsdiensten die nog geen 3% van het quotum behalen, zijn verplicht eerst de kandidaten uit deze reserves te raadplegen.

Arbeidspostaanpassingen
Heb je een handicap en wil je gebruik maken van arbeidspostaanpassingen? Dan kan je dat aanvragen op het moment van aanwerving. Meer info vind je op onze pagina Arbeidspostaanpassingen (https://werkenvoor.be/nl/werken-voor-de-federale-overheid/gelijke-kansen...)

SOLLICITEREN
Solliciteren? Vul je online-cv in (https://b2c.workingfor.be/Account/Logon?returnUrl=%2F&ui_language=nl) en raadpleeg het volledige vacaturebericht om over alle nodige informatie te beschikken en je zo goed mogelijk voor te bereiden.

Je kan solliciteren tot en met 19/12/2024.

Je moet online solliciteren via je online account (https://b2c.workingfor.be/Account/Logon?returnUrl=%2F&ui_language=nl). We screenen het cv dat op de uiterste inschrijvingsdatum in je online account zit. We screenen ook je diploma dat je moet opladen op het moment van inschrijving.
Je kan niet solliciteren via fax of e-mail.

Diploma opladen
Je kan je diploma in je online-cv opladen (vóór de uiterste inschrijvingsdatum) in PDF, DOC, DOCX, JPG of TIF-formaat. Het bestand mag niet groter zijn dan 8 MB. Lukt het niet om het diploma op te laden, dan mag je een kopie opsturen naar de contactpersoon selectieprocedure (zie 'Contactpersonen'). Vermeld je rijksregisternummer, naam, voornaam en de code van de job.

Ben je laatstejaarsstudent?
Laad dan je je inschrijvingsbewijs op met duidelijke vermelding van studiejaar, academiejaar en afstudeerrichting voor de uiterste inschrijvingsdatum.