In het hart van Vlaanderen vind je Mechelen, een bruisende stad met bijna 89.000 inwoners. De stad groeide de voorbije jaren uit tot een warme, veilige en aantrekkelijke plek.
Directeur Project Management Bureau (PMB)
Functieomschrijving
Mechelen is een verrassende, dynamische en hartelijke stad waar iedereen zich thuis voelt. De historische, economische en culturele troeven vormen de fundamenten van een inspirerende, solidaire en duurzame leefomgeving met interessante bouw- en stadsvernieuwingsprojecten, een stad die verdicht en vergroent, maar ook voor uitdagingen staat.
Om alle uitdagingen waar te maken, is een stevig beleid een absolute must. We zijn momenteel op zoek naar een directeur om de nieuwe directie project management bureau (PMB) op te richten en te leiden.
Als directeur PMB ben je verantwoordelijk voor het beheer en de bewaking van stadsprojecten in de ruimste zin. Zowel rechtstreeks voor de toegewezen opdrachten aan de directie PMB als voor de uitrol, implementatie en bewaking van een uniforme projectmatige aanpak binnen Stad Mechelen. Als lid van het managementteam neem je hierbij een centrale rol op binnen de organisatie en werk je nauw samen met alle directies.
Wat doe je als directeur Project Management Bureau?
• In jouw rol als directeur PMB werk je zelf inhoudelijk geen projecten uit. Wel hou je overkoepelend het overzicht over alle projecten die stadsbreed worden opgestart en lopende zijn. Aan de hand van een performant systeem voor projectmanagement volg je systematisch het projectportfolio op, dit zowel qua voortgang en resultaten als qua timing en middelen. Je rapporteert naar het managementteam, de algemeen directeur en het college van burgemeester en schepenen over de voortgang van de projecten. Hierbij kom je met constructieve voorstellen om achterstand of stilstand op te lossen.
• Je staat in voor het opstellen, implementeren en optimaliseren van de nieuwe projectmatige aanpak en neemt het voortouw in het veranderingsproces. Je bent het gezicht van de cultuurverandering voor alle medewerkers van Stad Mechelen. Vertrekkende vanuit de strategische doelstellingen van Stad Mechelen ondersteun je de directies methodologisch bij het hanteren van de nieuwe cultuur van projectmatig werken.
• Je maakt een correcte inschatting van de prioriteit en urgentie van de diverse projecten en stemt dit op regelmatige basis af met het managementteam en het beleid.
• Bij het opmaken en aanpassen van beleidsplannen zorg je voor een consequente terugkoppeling naar de globale beleids- en budgetcyclus.
• Je werkt verbindend en fungeert als brugfiguur tussen de verschillende betrokken directies. Je zorgt voor de best mogelijke samenhang en samenwerking zowel binnen als buiten de eigen directie.
• Als lid van het managementteam werk je samen aan het uittekenen van de strategische lijnen voor de hele organisatie.
• Als directeur geef je leiding aan een groeiend team van projectcoördinatoren en zorg je voor de verdere uitbouw van jouw directie. Door de visie van de organisatie helder te verkondigen en te vertalen naar een visie voor je directie, slaag je erin medewerkers in hun dagelijks werk te inspireren en te motiveren en hun passies en ambities te verbinden met organisatiedoelen.
Algemene vereisten
• De principes van projectmanagement kennen voor jou geen geheimen. Je hebt een helikopterview, legt gemakkelijk onderlinge verbanden, werkt uiterst methodisch en behoudt steeds zicht op het geheel.
• Je hebt in de laatste 10 jaar minimaal 7 jaar ervaring als directielid en eindverantwoordelijkheid voor een projectportfolio van minimaal 50 miljoen euro per jaar.
• Samenwerken en netwerken maken deel uit van jouw DNA. Je zet sterk in op communicatie op verschillende niveaus en stimuleert en faciliteert de samenhang tussen stakeholders.
• Dankzij jouw vastberadenheid maar tevens gebaseerd op een goede inhoudelijke argumentatie en een aangepaste communicatiestijl slaag je erin om draagvlak en consensus te creëren.
• Je durft de bestaande manier van werken met een gezonde dosis kritische zin in vraag te stellen en formuleert voorstellen tot optimalisatie en/of innovatie.
• Dankzij je inlevingsvermogen in verschillende belangen en je resultaatsgerichtheid slaag je erin je doelen te bereiken.
• Je zet je op enthousiaste en gedreven wijze in om de toevertrouwde opdrachten uit te voeren. Je bent klantgericht en betrouwbaar en hebt oog voor kwalitatief werk en teamwork. Je bent betrokken en besluitvaardig en weet hoe je moet plannen, organiseren en leidinggeven.
• Je voldoet aan de algemene en specifieke aanwervingsvoorwaarden voor de functie van directeur:
- Je vertoont gedrag dat in overeenstemming is met de eisen van de functie waarvoor je solliciteert.
- Je geniet burgerlijke en politieke rechten.
- Je bent in het bezit van een diploma of getuigschrift in aanmerking genomen voor de aanwerving in de betrekkingen van niveau A in de diensten van het Rijk, de Gemeenschappen en de Gewesten of gelijkwaardig
- Je beschikt over minstens 7 jaar relevante management- en hiërarchisch leidinggevende ervaring in een professionele context gedurende de voorbije 10 jaar.
- Je slaagt voor de volledige selectieprocedure.
• Als directeur PMB heb je kennis over de volgende onderwerpen of ben je bereid om je hierin bij te scholen:
- Kennis van de basisregelgeving op het niveau van het bestuur (decreet lokaal bestuur, wetgeving openbaarheid van bestuur, wetgeving overheidsopdrachten, …)
- Kennis van de werking van het bestuur in zijn geheel
- Algemene managementtechnieken (strategisch management, organisatie-, project- en verandermanagement, peoplemanagement, etc.)
Aanbod en voordelen
• Een voltijdse contractuele aanstelling.
• Bruto aanvangsloon: Bruto aanvangsloon € 7.265,11 per maand bij 7 jaar anciënniteit en € 9.545,21 per maand bij 18 jaar anciënniteit. Relevante beroepservaring in de privésector of als zelfstandige wordt in aanmerking genomen voor een maximumperiode van 18 jaar. Alle werkelijke diensten in overheidsverband gepresteerd in statutair of contractueel verband komen onbeperkt in aanmerking.
• Extra’s: maaltijdcheques € 7,5 per gewerkte dag vanaf 4e maand in dienst, hospitalisatieverzekering, GSDV premies (huwelijk, geboorte, etc.), 31 vakantiedagen, 14 betaalde feestdagen, glijdende werktijdregeling, mogelijkheid tot thuiswerk, telewerkvergoeding, laptop, smartphone, internetabonnement, opleidingsmogelijkheden, mobiliteitsbudget.
• Er wordt een werfreserve aangelegd voor de duur van drie jaar, en eenmaal verlengbaar voor drie jaar.
• Lees ook de 5 redenen om voor Mechelen te werken en de verhalen van onze collega’s.
Sollicitatieprocedure
Bezorg je kandidatuur (motivatiebrief, uitgebreid CV en kopie van diploma) ten laatste op 3 december 2024 (12u).
De selectie start met een cv-screening. Enkel de kandidaten wiens profiel het best aansluit bij de functie, worden uitgenodigd voor de selectie (maximum 12).
De selectieprocedure bestaat verder uit volgende onderdelen:
• Casusopdracht ter voorbereiding van het selectiegesprek
• Selectiegesprek
• Assessment center
Enkel kandidaten die slagen voor de casusopdracht en het selectiegesprek worden doorverwezen voor een assessment. Om in aanmerking te komen voor de functie moet je slagen voor de volledige selectieprocedure.
De casusopdracht en selectiegesprekken gaan door op 9 en 10 december 2024.
MEER INFO OVER DE FUNCTIE
Gert Eeraerts, Algemeen Directeur
• 015 29 80 88
• gert.eeraerts@mechelen.be
MEER INFO OVER DE SELECTIEPROCEDURE
Anne Saelens, Manager Hudson
• 0499 54 12 94
• Anne.saelens@hudsonsolutions.com