Online presenteren? Breng enkel de essentie!
Online is de aandachtspanne van je publiek erg kort. Voordat je het weet verwerken ze hun mails tijdens je presentatie of laden ze de vaatwasser uit. Daarom benadrukken we graag iets wat belangrijk is bij online presentaties: presenteer de essentie en enkel de essentie. Maar hoe doe je dat dan?
Onlangs woonde ik een online presentatie bij. De presentator had technische problemen en viel uit. Daardoor nam een van de andere organisatoren het over en zei: ‘We zullen verder gaan met haar presentatie, maar we behandelen enkel de belangrijkste slides’.
Bij zo’n zin moeten je alarmbellen afgaan.
Echt waar: bij een online presentatie mogen er enkel belangrijke slides zijn.
Mensen haken online onmiddellijk af als ze aanvoelen dat een bepaald stuk minder belangrijk is. En je krijgt ze zéker bij een online presentatie maar moeilijk terug aan boord.
Daarom: is het praatje dat je normaal geeft ongeveer een uur lang? Probeer het online dan op een half uur te geven. Dat klinkt misschien onmogelijk, maar veel van wat je zegt, is éénrichtingsverkeer en die info kan je online beter op een andere manier meegeven.
Weg met het eenrichtingsverkeer
Eenrichtingsverkeer wil zeggen dat er stukken zijn waar je alleen aan het woord bent, zonder in gesprek te gaan met de deelnemers.
Tijdens een workshop of real-life presentatie is dat geen probleem. Maar tijdens een online presentatie moet je de stukken waar je gewoon uitleg geeft zonder interactie, tot een minimum beperken.
Dat doe je door ook in te zetten op de periode voor en na je presentatie.
1. Opname. Zijn er concepten of definities die de deelnemers echt wel moeten kennen? Neem die uitleg dan op voorhand op en bezorg ze enkele dagen voor de presentatie met de opdracht dat ze de video al moeten bekijken. Op die manier kan je tijdens je presentatie dieper ingaan op de toepassingen van die concepten. Of op vragen die deelnemers hebben na het bekijken van de video.
2. Filmpjes. Zijn er goede filmpjes op YouTube, of met wat geluk misschien zelfs een TED-talk, die een deel van je presentatie prima uitleggen? Geef die ook op voorhand mee. Filmpjes foutloos afspelen tijdens je online presentatie lukt toch maar zelden. Beter is dat de deelnemers ze op voorhand bekijken, waarna jullie ze tijdens de presentatie samen kunnen bespreken.
3. Werk met hand-outs. Heb je één resultaat waar je de nadruk op wil leggen? Dan is een online presentatie niet het moment om je volledige tabel met cijfers te overlopen. Beter haal je dat ene belangrijke resultaat aan tijdens je online presentatie en bezorg je de deelnemers na afloop een hand-out of link waar ze extra informatie en cijfergegevens kunnen vinden.
De overkoepelende vuistregel is dus: geef mensen juist genoeg relevante informatie om je verhaal te begrijpen. Schrap wat overbodig is en zoek manieren om éénrichtingsverkeer te beperken tijdens de online sessie zelf.
Praktische gids
Een videomeeting op het werk, een digitaal congres of een project online voorstellen? Er zijn veel redenen waarom je online moet presenteren. Maar hoe pak je dat het best aan? Hoe trek je de aandacht van je publiek en vermijd je dat ze afhaken?
The Floor is Yours schreef er een boek over!
In deze praktische gids behandelen ze 120 pagina’s lang al je vragen over online presenteren en nemen ze je stap voor stap mee om een online presentatie te maken die wel effectief is. Nu beschikbaar voor €14.99.
Zodat jouw online presentatie wél impact heeft en niet in het rijtje komt te staan van ‘Zucht, wéér een online presentatie’.
Bestel vóór 20 oktober en krijg een gratis verzending en een gratis webinar op 21 oktober (voor leerkrachten en docenten) of 22 oktober 2020 (voor studenten, onderzoekers en professionals).
Alle info op onlinepresenteren.be.