De nieuwe Scheldetunnel maakt de Antwerpse Ring rond en zorgt voor een vierde, noordelijk alternatief om de Schelde te kruisen, naast de Kennedy-, Waasland- en Liefkenshoektunnel. Om de werken zo vlot mogelijk te laten verlopen, bouwt men eerst de tunnelelementen op een droge plaats. Dat gebeurt in een tijdelijk bouwdok in Zeebrugge.
Iedere dag bouwen zo’n 130 arbeiders in Zeebrugge samen aan de nieuwe Scheldetunnel. "Dat doen ze 50 weken per jaar. Dat is nodig, want voor ieder van de acht elementen moeten ze zo’n 6000 ton staal en 24 300m³ beton verwerken. Eén element is 160 meter lang, 42 meter breed en 10 meter hoog. Gewicht: 60 000 ton.
Wanneer de tunnelelementen klaar zijn, wordt het dok onder water gezet zodat ze gaan drijven. Daarna worden de tunnelelemente per sleepboot over de Schelde naar Antwerpen gebracht. Eens de tunnelelementen Zeebrugge hebben verlaten, worden de dokwanden verwijderd en is in één klap de geplande verbreding van het Boudewijnkanaal volbracht.
€ 12,00 p.p. voor ie-net leden / partner
€ 22,00 p.p. voor niet ie-net leden