Je businessplan is je gids en scenario bij wat je wil ondernemen. Het schetst je idee/project, geeft je groeiambities weer en moet daarnaast ook nieuwe aandeelhouders en andere belanghebbenden overtuigen. Een degelijk en helder businessplan zal financiële instellingen en potentiële investeerders aanzetten om in je bedrijf/project te investeren.
In de opleiding vertrek je vanuit een basistemplate dat stap voor stap overlopen wordt zodat je een volwaardig, op maat gemaakt businessplan kan opstellen dat helder is voor derden. Je omschrijft doelstellingen in een operationeel plan en koppelt het aan een duidelijk omschreven financiële aanpak. (financieel plan)
Sessie 1
Bedrijf
Wie zijn we?
Onze doelstellingen
Product of dienst
Welke behoefte bestaat er in de markt?
Wat bieden we aan?
Technische aspecten van ons aanbod
patent (IP)
Management, organisatie en personeel
Kan het huidige management, personeel en de organisatie onze ambities invullen?
Marktanalyse en marketingstrategie
Marktgrootte, marktsegment, marktaandeel en marketingstrategie
Positioneringsmatrix
Sessie 2
Financieel plan
Het opstellen van een financiële prognose
Startbalans
Implementatieplan
Een nieuw product of nieuwe dienst implementeren
Risicoanalyse
Sterktes, zwaktes, opportuniteiten en bedreigingen van onze aanpak / SWOT
Duurzaamheidsbeleid
Korte introductie ‘Duurzaamheid’
De impact van onze activiteit op duurzaamheid
Sessie 1 20 maart 16.00-20.45 uur
sessie 2 27 maart 16.00-20.45 uur
Doelgroep:
Verantwoordelijken management/business units, onderzoekers binnen innovatieve projecten en starters.