MENU Menu
of
Kalender
Home / Kalender / Activiteit / Veiligheidsaspecten van elektrische vliegtuigen
 De inschrijving voor dit evenement is gesloten

Veiligheidsaspecten van elektrische vliegtuigen

De expertgroep Lucht- en Ruimtevaart nodigt u uit op deze avondlezing op 10 oktober 2023 om 20.00u in de aula van de 2de Hoofdwet, Thermotechnisch Instituut te Heverlee. Deze lezing wordt i.s.m. EUROAVIA Leuven georganiseerd.


Inhoud

Doelstellingen op het gebied van duurzaamheid maken het noodzakelijk dat er alternatieven worden gezocht voor de CO2 uitstoot van verbrandingsmotoren van vliegtuigen. Elektrische aandrijving, waarbij de benodigde energie wordt opgeslagen in een Li-Ion batterij-pack, is een mogelijke oplossing voor General Aviation vliegtuigen en mogelijk short-range commuter verkeer met een beperkt aantal passagiers.  Met de EASA-certificatie van de Pipistrel Velis Electro is het eerste volledig elektrisch aangedreven vliegtuig in operatie, meerdere vliegtuigfabrikanten in dat segment zijn bezig om vergelijkbare producten te ontwikkelen. Het is de verwachting dat tussen 2025 en 2030 met name in de General Aviation sector elektrisch aangedreven vliegtuigen meer gemeengoed zullen worden.



Het NLR heeft een Pipistrel Velis Electro aangeschaft om ervaring op te doen met elektrisch vliegen. Een aantal praktijktesten zijn uitgevoerd om gevoel te krijgen voor de operationele limitaties. Ter ondersteuning is er ook een studie gedaan naar de veiligheidsaspecten van de operatie met elektrisch aangedreven vliegtuigen. Op de grond vereist het onderhoud en het opladen bijzondere zorg. Tijdens de vlucht stellen de beperkte range en endurance nieuwe eisen aan de piloot. Elektrische systemen met hoog voltage en amperage introduceren nieuwe failure cases. Bij een ongeval of incident is de brandbestrijding een aandachtspunt.

Omdat de energie-dichtheid van waterstof erg groot is, is een logische vervolgstap om de prestaties te kunnen verbeteren het gebruik van waterstof-technologie. Hetzij door (vloeibare of gasvormige) waterstof te verbranden in een conventionele gasturbine, hetzij door elektrische energie op te slaan in een fuel cell. Toepassing van waterstof-technologie brengt weer andere veiligheidsaspecten aan het licht waar rekening mee gehouden moet worden. De verwachting is dat rond 2030 de eerste vliegtuigen met waterstof-technologie hun intrede zullen maken. Het NLR heeft de ambitie om in 2025 de eerste bemande vlucht aangedreven door vloeibare waterstof te laten plaatsvinden, dit zal zijn door een H2(l) fuel cell te integreren in een Pipistrel Velis Electro laboratoriumvliegtuig. Daarvoor zijn een aantal onderzoeksprojecten gestart om dat mogelijk te maken.

 

Na de lezing wordt een drankje aangeboden.

Programma en spreker

De spreker

Arun Karwal is afgestudeerd aan de TU Delft, faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek in 1990. Daarna begonnen aan civiele vliegopleiding bij de KLM Flight Academy. Na de vliegopleiding in dienst getreden bij zowel het Koninklijke Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum NLR, maar tevens als airline pilot bij KLM. Beide carrières gevolgd, bij NLR als Research Test Pilot (EASA Cat I) en Senior Scientist, bij als KLM gezagvoerder B777/787 intercontinentale vluchten. Meer dan 15.000 vlieguren, waarvan ongeveer 2.000 tijdens testvluchten met NLR research aircraft.

Praktisch

Datum : DInsdag 10 oktober 2023 om 20u

Plaats : Aula van de 2de Hoofdwet, Thermotechnisch Instituut, Kasteelpark Arenberg 41, 3001 Heverlee

Liggingsplan en parking :  hier downloaden

Parking :
De Molen : toegangscode 1595#
intypen bij binnenrijden en uitrijden van de parking.
Departement Werktuigkunde
(herkenbaar als het gebouw met het tandwiel in de voortuin), géén toegangscode nodig, Celestijnenlaan 300, Heverlee

De lezing wordt in het Nederlands gegeven.

Deelnametarief

Niet-leden : 20 €, enkel via elektronische betaling
Leden ie-net : gratis
Studenten Euroavia Leuven : gratis (*)
Andere studenten : gratis (*)
(*) mits gebruik te maken van de kortingscode op het online inschrijvingsformulier.

Verplicht inschrijven voor iedereen via de rode knop rechtsboven op deze website.

Contact & info

Christine Mortelmans
ie-net ingenieursvereniging vzw
Tel: 032600863
10/10/2023 Van: 20u00 tot 22u00
KU Leuven - Thermotechnisch Instituut Kasteelpark Arenberg 41 Aula van de 2de Hoofdwet 3001 Heverlee

Niet-leden : 20 €, enkel via elektronische betaling
Leden ie-net : gratis
Studenten Euroavia Leuven : gratis (*)
Andere studenten : gratis (*)
(*) mits gebruik te maken van de kortingscode

Online inschrijven is verplicht via ie-net