Inhoud
Doelstellingen op het gebied van duurzaamheid maken het noodzakelijk dat er alternatieven worden gezocht voor de CO2 uitstoot van verbrandingsmotoren van vliegtuigen. Elektrische aandrijving, waarbij de benodigde energie wordt opgeslagen in een Li-Ion batterij-pack, is een mogelijke oplossing voor General Aviation vliegtuigen en mogelijk short-range commuter verkeer met een beperkt aantal passagiers. Met de EASA-certificatie van de Pipistrel Velis Electro is het eerste volledig elektrisch aangedreven vliegtuig in operatie, meerdere vliegtuigfabrikanten in dat segment zijn bezig om vergelijkbare producten te ontwikkelen. Het is de verwachting dat tussen 2025 en 2030 met name in de General Aviation sector elektrisch aangedreven vliegtuigen meer gemeengoed zullen worden.
Het NLR heeft een Pipistrel Velis Electro aangeschaft om ervaring op te doen met elektrisch vliegen. Een aantal praktijktesten zijn uitgevoerd om gevoel te krijgen voor de operationele limitaties. Ter ondersteuning is er ook een studie gedaan naar de veiligheidsaspecten van de operatie met elektrisch aangedreven vliegtuigen. Op de grond vereist het onderhoud en het opladen bijzondere zorg. Tijdens de vlucht stellen de beperkte range en endurance nieuwe eisen aan de piloot. Elektrische systemen met hoog voltage en amperage introduceren nieuwe failure cases. Bij een ongeval of incident is de brandbestrijding een aandachtspunt.
Omdat de energie-dichtheid van waterstof erg groot is, is een logische vervolgstap om de prestaties te kunnen verbeteren het gebruik van waterstof-technologie. Hetzij door (vloeibare of gasvormige) waterstof te verbranden in een conventionele gasturbine, hetzij door elektrische energie op te slaan in een fuel cell. Toepassing van waterstof-technologie brengt weer andere veiligheidsaspecten aan het licht waar rekening mee gehouden moet worden. De verwachting is dat rond 2030 de eerste vliegtuigen met waterstof-technologie hun intrede zullen maken. Het NLR heeft de ambitie om in 2025 de eerste bemande vlucht aangedreven door vloeibare waterstof te laten plaatsvinden, dit zal zijn door een H2(l) fuel cell te integreren in een Pipistrel Velis Electro laboratoriumvliegtuig. Daarvoor zijn een aantal onderzoeksprojecten gestart om dat mogelijk te maken.
Na de lezing wordt een drankje aangeboden.
Niet-leden : 20 €, enkel via elektronische betaling
Leden ie-net : gratis
Studenten Euroavia Leuven : gratis (*)
Andere studenten : gratis (*)
(*) mits gebruik te maken van de kortingscode
Online inschrijven is verplicht via ie-net