Vlaamse land- en tuinbouwers zijn actief op zoek naar nieuwe, innovatieve teelten. Deze teelten spelen in op de vraag van consument en handel, maar bieden ook mogelijkheden om de teeltrotatie te verruimen of om nieuwe afzetkanalen aan te boren. Het is echter niet vanzelfsprekend om een nieuwe nicheteelt te introduceren in de bedrijfsvoering.
De studiedag zoomt in op het essentiële belang van een ketenbenadering voor het succesvol introduceren van innovatieve teelten. Teelttechnische hinderpalen moeten opgelost worden, maar van bij de start dient de nodige aandacht te gaan naar het afstemmen van de productie op de noden van de verwerkende industrie en de potentiële afzetmarkten. Gerichte marketing vormt hierbij een sluitstuk. Na twee inleidende algemene lezingen brengen we vervolgens vier verschillende casestudies van “non & new food” gewassen: vezelhennep, goudsbloem, bataat en kiwibes.
Studienamiddag van de expertgroep Agrarische Productie en Ecosfeer, Werkgroep Plantenteelt
Dr. ir. Johan Van Huylenbroeck, voorzitter werkgroep Plantenteelt
ir. Marleen Mertens, secretaris werkgroep Plantenteelt
ir. Frans Verstraete, voorzitter expertgroep Agrarische Productie & Ecosfeer
Dr.ir. Kurt heungens, secretaris expertgroep Agrarische Productie & Ecosfeer