Deze contactavond van ie-net Deelgroep Ingenieur-Deskundigen & Bemiddelaars wordt in samenwerking georganiseerd met de expertgroepen Wegenbouw en Civiele Techniek
Situering
Infrastructuurwerken en i.h.b. de weginfrastructuur vormen een belangrijk onderdeel van de civiele werken die jaarlijks worden uitgevoerd vnl. via overheidsopdrachten. Ook in de privésector worden veel wegverhardingen aangelegd, denk maar aan de logistieke centra, containerterminals, industriepleinen,… Een goed ontwerp, correcte uitvoering en aangepast beheer leiden tot duurzame verhardingen, maar dit is jammer genoeg niet altijd het geval. Bij schade en daaruit voortvloeiende geschillen is het belangrijk om niet alleen de oorzaak van de schade vast te leggen, maar ook de optimale herstellingsmethode te bepalen rekening houdend met de impact op het gebruik en de levensduur van de verharding. Tijd om even de theorie wat op te frissen en vooral om de praktische aspecten van deskundigenonderzoeken in die materie in detail te bekijken.
Korte beschrijving
Deze voordracht overloopt de verschillende fases die bij een deskundigenonderzoek in de wegenbouw voorkomen: analyse van het probleem, vastleggen van de oorzaken van de schade, mogelijke herstellingsmethodes en impact op het gebruik en de levensduur van de infrastructuur. In een eerste fase wordt aangegeven welke auscultatietechnieken toegepast kunnen worden, rekening houdend met het type schade en met het type weg. Bijkomend wordt het belang van een goed bestek aangehaald en de referentiedocumenten waar eisen weergegeven zijn. Hierbij wordt bv. de toepasbaarheid van het standaardbestek 250 besproken. In een volgende fase wordt ingegaan op de mogelijke oorzaken van het probleem: is de schade ontstaan door een verkeerd ontwerp, door een uitvoeringsfout, door onvoldoende onderhoud of door een samenloop van omstandigheden? Heeft de schade een impact op de levensduur van de weg? Vervolgens wordt een overzicht gegeven van de mogelijke herstellingsmethodes met de impact op het gebruik en de levensduur van de verharding in functie van het type schade. Dit alles wordt in detail toegelicht aan de hand van zeer concrete voorbeelden uit het leven gegrepen waarin beton- en asfaltverhardingen centraal zullen staan. Op kleinschalige verhardingen zal niet worden ingegaan.
Maak gebruik van de KMO-portefeuille en bespaar tot 30% op je opleiding !
Erkenningsnummer DV.O217461
Aantal opleidingsuren : 2,5
Meer weten over KMO-portefeuille? Klik hier
Domein : INNOVATIE