In deze opleiding ligt de nadruk op volgende topics:
*Naar een oplossingsgericht communicatiemodel.
Vanuit het systeemdenkend en analytisch profiel wordt -overwegend onbewust- verwijtend, soms zelfs aanvallend, gecommuniceerd. Dat biedt geen oplossingen om uit het conflict te geraken of een akkoord te sluiten. De opleiding rijkt basissleutels aan om een meer feitelijke, begripvolle en oplossingsgerichte communicatie toe te passen.
*Om de efficiëntie in menselijke interactie en de kans op een akkoord te verhogen is empathie een essentiële vaardigheid.
Je verneemt hoe empathisch communiceren kan helpen om je doelen te bereiken en hoe je je eigen empathisch communicatielevel kan verhogen.
*Conflicten worden zelden opgelost door in stellingen of posities te denken (als A dan B).
Door naar de menselijke belangen en de context te kijken en dus van posities naar belangen te evolueren komen er vaak wel opties op tafel om een win-win oplossing te vinden. Je leert tips en tricks om naar belangen te zoeken in plaats van te stranden in stellingen.
Na de opleiding beschikken de deelnemers over werkbare modellen van sociale interactie en nieuwe vormen van communicatie gebaseerd op verbinding. Je traint ook daadwerkelijk je nieuwe capaciteiten en verhoogt je kansen op het bereiken van een deal.
![](https://www.ie-net.be/sites/default/files/civicrm/persist/contribute/images/shutterstock_411456790.jpg)
UURREGELING
De opleiding wordt live aangeboden op dinsdagen 11 en 25 februari en 11 maart 2025 telkens van 09.30u tot 16.30u. (3 x 6 lesuren in totaal)
09.00u : aanmelding en registratie van de deelnemers
09.30u : start van de opleiding, onderbroken door een pauze
12.30u : broodjelunch
13.30u : vervolg opleiding, onderbroken door een pauze
16.30u : einde
inleiding op dag 1 en slot op dag 3 door prof. Dr. ir. Didier De Buyst, Veritas per Scientiam, gerechtsdeskundige, erkend bemiddelaar in burgerlijke en handelszaken, gastprofessor UHasselt Faculteit Architectuur